انتخاب برگه

یکی از علت‌های اصلی مراجعه به متخصصین لاغری و تغذیه تجمع چربی در نواحی خاص بخصوص شکم، پهلو، غبغب و بازو می باشد که تناسب اندام رو از بین می‌برد.

✅در این ویدیو با آقای دکتر طاهری دکتر تغذیه و لاغری همراه می‌شویم تا ببینیم اصلا علت ایجاد این چربی‌های موضعی چیست و چه باید کرد؟

آقای دکتر طاهری: سلام عرض می‌کنم خدمت شما من دکتر طاهری هستم کلینیک رویای آبی یکی از شایع‌ترین سوالاتی که از ما پرسیده میشه در مورد این هستش که چطور میشه که بعضی از افراد در بعضی نواحی دچار چربی‌های موضعی می‌شن مثلاً برای مثال در ناحیه غبغب، پشت باز و در ناحیه شکم و پهلو و اندام تحتانی مثل باسن و ساق.

برای اینکه جواب این سوال رو بدیم باید یه گریزی بزنیم به مبحث هیستولوژی یا بافت شناسی چربی‌ها چربی‌ها تو بدن ما در دو جا تجمع می‌کنند یکی در دیواره احشا درونی مثلاً دیواره معده دیواره روده یا در داخل بافت‌های احشایی مانند کبد و چربی‌ های احشایی را ایجاد می‌کنند. یه بخش دیگه از چربی‌ها بدن را از فرم می‌تونن خارج کنند چربی‌های موضعی هستند در نواحی که من خدمتتون عرض کردم اینا می‌تونن در حقیقت تجمع پیدا کنند.

یکی از شایع‌ترین جاهایی که تجمع پیدا می‌کنند در حقیقت در ناحیه کمربند لگنی است در ناحیه شکم و پهلوها اما چربی‌ها چگونه تشکیل می‌شوند و عرض کنم به حضورتون که منشا تشکیل چربی‌های موضعی به چه صورتی است؟

ما تو بدنمون  حدود ۱۰ به توان ۱۳ سلول داریم که سلول ها شکلشون کارشون و جایگاهشون با هم متفاوت است یکی از انواع این سلول‌ها سلول‌های چربی است یا آدیپوسیت هستند سلول‌های چربی نقش‌های بسیار متفاوتی دارند که یکیش تجمع چربی هست برای ذخیره انرژی هر موقع بنا به هر دلایلی مثلاً ورودی کالری اگر به بدن زیاد باشه یا عرض کنم حضورتون که بحث سوخت چربی ها اگر کاهش پیدا کنه  یا تغییرات هورمونی یا داروها یا شرایط روحی روانی اینا می‌تونن رو متابولیسم چربی‌ها تاثیرگذار باشند.

یعنی سرعت فرایند سوخت چربی‌ها را می‌تونند کم کنند و این مسئله می‌تونه منجر به تجمع چربی بشه که همونطور که خدمتتون عرض کردم در نواحی ویژه‌ای مانند غبغب و پشت بازو نواحی لگنی یعنی شکم و پهلو و ران و باسن و ساق این تجمع چربی به خاطر اینکه سلول چربی بیشتری داره سلول چربی بزرگتری داره و این جایگاه جایگاه مناسب‌تری برای تجمع چربی است این امکان رو ایجاد می‌کنه که این نواحی از نظر تجمع چربی بیشتر از بقیه جاها در بدن تجمع پیدا بکنند.

خوب در مورد اینکه حالا این چربی‌ها تشکیل شدند واقعاً برای درمان این‌ها چیکار باید کرد؟ روش‌ها و درمان‌های بسیار متنوع و به روزی واقعاً در دنیا وجود داره که این روش‌ها ‌روش های مختلفی هستند که انشالله در جریان ویدیو های بعدی که خواهیم داشت من درمورد تک تک اینها با شما صحبت خواهم کرد