با افزایش سن و زایمان طبیعی به طور طبیعی واژن دچار شلی و افتادگی می‌شود. به دنبال بروز این مشکل، زندگی جنسی فرد و حتی ظاهر واژن نیز تحت تأثیر قرار گرفته و نارضایتی فرد را به همراه خواهد داشت. خوشبختانه امروزه با پیشرفت علم پزشکی و ابداع روش‌های جدید درمانی و زیبایی، راه‌حل‌های مختلفی برای حل این مشکل نیز ایجاد شده است.

یکی از محبوب‌ترین روش‌های موجود، تنگ کردن واژن با نخ است که به آن لیفت واژن نیز گفته می‌شود. با استفاده از این روش نه‌تنها افتادگی واژن بهبود پیدا می‌کند، بلکه باعث جوان‌سازی آن نیز می‌شود. در ادامه این مطلب به برسی کامل تنگ کردن واژن با نخ و کاندیدای مناسب این عمل می‌پردازیم.

تنگ کردن واژن با نخ یا لیفت واژن

تنگ کردن واژن با نخ چیست؟

تنگ کردن واژن با نخ یکی از رایج‌ترین روش‌های جوان‌سازی و درمان افتادگی واژن است. این عمل زیبایی در سراسر طرفداران بسیاری داشته و بسیاری از خانم‌ها در سنین مختلف با هدف بهبود رابطه جنسی و بهبود ظاهر واژن این روش درمانی را انتخاب می‌کنند. لیفت واژن با نخ نیز مانند سایر جراحی‌های درمانی و زیبایی یک عمل تخصصی بوده و توسط پزشک متخصص در یک مرکز مجهز انجام می‌شود.

معمولاً به دنبال افزایش سن، چندین زایمان طبیعی و رابطه جنسی مکرر خانم‌ها دچار گشادی واژن می‌شود. شاید در ابتدا این طور به نظر برسد که گشادی واژن فقط باعث ظاهر نازیبا و نارضایتی جنسی می‌‎شود؛ اما بهتر است بدانید که به دنبال گشاد شدن واژن ریسک ابتلا به عفونت‌های واژینال، خارش و سوزش، ابتلا به عفونت‌ها و بی‌اختیاری ادراری نیز افزایش پیدا می‌کند.

علت گشاد شدن واژن

علت گشادی واژن چیست؟

ممکن است خانم‌ها در سنین مختلف به عارضه گشادی واژن یا همان شل شدن واژن، دچار شوند. اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که علت گشادی واژن چیست و چه عواملی ریسک شل شدن واژن را افزایش می‌دهند؟ به طور کلی عواملی همچون زایمان‌های طبیعی پشت سر هم، زایمان طبیعی دردناک و سخت، افزایش سن، نوسانات هورمونیک، عوامل ژنتیکی، شل شدن عضله‌های ماتحت و لگن و … علت اصلی گشاد ژان هستند.

تنگ کردن واژن با نخ چگونه است؟

تنگ کردن واژن با نخ یک عمل کم تهاجمی است که تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. این عمل جراحی توسط پزشک متخصص در یک مرکز مجهز انجام شده و حدود یک ساعت به طور می‌انجامد. قبل از انجام این عمل، مراجع ابتدا طی یک جلسه توسط پزشک متخصص مشاوره می‌شود، سپس با انجام سونوگرافی و آزمایشات لازم وضعیت سلامت جسمانی فرد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در صورتی که تمام این موارد برای انجام عمل جراحی نرمال باشند، وقت عمل برای مراجع تعیین می‌شود.

در طول این جراحی پزشک معالج مراحل زیر را به ترتیب انجام خواهد داد:

• محل جراحی ضدعفونی می‌شود.
  • بی‌حسی در محل جراحی تزریق می‌شود.
  • در این مرحله سپس، جراح از نخ‌های باریکی برای تنگ شدن مکانیکی واژن و بازیابی فرم باریک و حالت کشسانی آن بر استفاده می‌کند.

نخ‌های به کار رفته در این جراحی قابل جذب بوده و با تحریک بدن باعث رشد تارهای فیبرین در اطراف محل جراحی می‌شوند. این ترکیبات بافت‌های واژن را نگه داشته و باعث افزایش دوام نتیجه عمل می‌شوند.

نخ مخصوص لیفت واژن

در عمل لیفت واژن از نخ‌های جاذب با جنس پلی لاتیک اسید (کاپرولاکتون)  استفاده می‌شود. این نوع نخ دارای خارهایی دوسویه و همگرا بوده و پس از مدتی در بدن جذب شده و مشکلی در ایجاد نمی‌کند. نخ‌های عمل تنگ کردن واژن دو مزیت اصلی دارند:

• لیفت اولیه بلافاصله پس از پایان عمل انجام می‌شود.
  • لیفت ثانویه پس از کلاژن‌سازی نخ انجام شده و دوام عمل را افزایش می‌دهد.

انواع روش تنگ کردن واژن با نخ

عمل تنگ کردن واژن با نخ به دو روش کلی انجام می‌شود. پزشک معالج با توجه به وضعیت مراجع بهترین روش را انتخاب و اجرا می‌کند.

• روش مکانیکال: در این روش جراح متخصص به استفاده از نخ مخصوص دو طرف دهانة واژن را به سمت بالا جمع می‌کند.
  • روش کلاژن‌سازی در واژن: در این روش به دنبال فیبروز سازی در بدن، کلاژن‌سازی در ناحیة واژن افزایش پیدا خواهد کرد. به دنبال افزایش کلاژن‌سازی در بافت واژن، دهانه واژن به حالت اولیه خود برمی‌گردد. این روش نسبت به روش قبلی ماندگارتر است.

تنگ کردن واژن با نخ چه فایده‌ای دارد؟

همانطور که در قسمت قبل اشاره شد، گشاد شدن و افتادگی دهانه واژن ریسک عفونت واژن و بی‌اختیاری ادرار را افزایش می‌دهد. از همین رو تنگ کردن واژن با نخ می‌تواند خطر ابتلا به این موارد را کاهش می‌دهد. همچنین نتایج این عمل باعث افزایش اعتماد به نفس فرد در روابط زناشویی شده و رضایت زوج را افزایش می‌دهد.

عمل تنگ کردن واژن علاوه بر نخ، با روش‌های دیگری همچون جراحی واژینوپلاستی و تنگ کردن با لیزر نیز انجام می‌شود. در میان سایر روش‌ها، عمل لیفت واژن با نخ مزایا و فوایدی دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

• لیفت واژن با نخ یک عمل غیرتهاجمی بوده و با درد و خونریزی بسیار کم انجام می‌شود.
  • از آنجایی که این عمل با بی‌حسی انجام می‌شود، بعد از عمل نیازی به بستری شدن نیست.
  • دوره نقاهت این عمل بسیار کوتاه بوده و نیازی به مراقبت ویژه‌ای نیست.
  • بعد از عمل نیازی به مصرف داروی خاصی نبوده و پزشک به منظور جلوگیری از عفونت‌های معمول بعد از عمل، آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد.

مزایای تنگ کردن واژن با نخ

مزایای لیفت واژن با نخ

• ماندگاری بالای عمل
  • برگشت ترشحات واژن به حالت نرمال
  • بهبود وضعیت ظاهری و شلی واژن
  • تنگ شدن واژن
  • کاهش عفونت‌های واژن
  • کاهش بیماری‌های مربوط به بی‌اختیاری ادرار
  • نداشتن دوره نقاهت خاص
  • بدون درد و خونریزی
  • بدون نیاز به بیهوشی
  • بازیابی سریع
  • عمل سریع و کمتر از یک ساعت

چه کسی کاندیدای عمل لیفت واژن با نخ نیست؟

به طور کلی تمام خانم‌هایی که دچار افتادگی واژن شده و از عوارض ناشی از آن رنج می‌برند کاندیدای اصلی این عمل هستند. اما با این حال خانم‌هایی که حداقل یکی از شرایط زیر را داشته باشند کاندیدای مناسب عمل لیفت واژن نبوده و از انجام عمل منع می‌شوند:

• خانم‌های مجرد و زیر 30 سال
  • خانم‌های باردار
  • افراد دچار عفونت لگنی
  • افرادی مبتلا به بیماری‌های مراقبتی همچون تبخال تناسلی و زگیل تناسلی فعال
  • افراد مبتلا به سرطان دستگاه تناسلی
  • خانم‌هایی به تازگی زایمان کرده باشند
  • افرادی که به داروهای بی‌حسی حساسیت دارند
  • افرادی که در انعقاد خون دچار مشکل هستند

چه کسانی می‌توانند لیفت واژن با نخ را انجام دهند؟

به طور کلی نمی‌توان سن خاصی را برای انجام این عمل اعلام کرد؛ اما افرادی که از یکی از موارد زیر رنج می‌برند می‌توانند برای انجام این عمل اقدام کنند.

• خانم‌های یائسه.
  • خانم‌هایی که دچار اختلالات کف لگن هستند.
  • خانم‌هایی که زایمان‌های مکرر داشته‌اند.
  • خانم‌هایی که در سنین بالاتر دچار شلی و افتادگی واژن هستند.
  • خانم‌های رابطه جنسی متعدد داشته‌اند.
  • خانم‌هایی که ورزش‌های سنگین انجام می‌دهند.
  • خانم‌هایی که به طور ژنتیکی دچار افتادگی و شلی واژن هستند

عوارض تنگ کردن واژن با نخ

عمل تنگ کردن واژن با نخ یکی از ساده‌ترین عمل‌های جراحی زیبایی و درمانی است. این روش با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. این عمل کم تهاجمی دوره نقاهت بسیار ساده و کوتاهی داشته و فاقد هرگونه عوارضی است.

باید توجه داشته باشید که اگر این عمل توسط فرد غیرمتخصص و در مراکز غیربهداشتی و مجهز انجام نشود، می‌تواند عوارض شدیدی را به همراه داشته باشد. در نتیجه می‌توان گفت تنها در صورتی این عمل توسط پزشک ماهر در مراکز مجهز انجام شود، عوارضی را مشاهده نخواهید کرد.

لیفت واژن با نخ تا چه مدت ماندگاری دارد؟

عمل لیفت واژن با نخ با هدف بهبود شلی واژن انجام شده و در آن از نخ‌های خاردار و قابل جذب استفاده می‌شوند. نخ‌های استفاده شده در این عمل 6 تا 9 ماه پس از انجام عمل، جذب می‌شوند. به این ترتیب به دنبال جذب کامل نخ‌ها، عضلات واژن جمع و تنگ می‌شوند. با توجه به‌سادگی این عمل می‌توان گفت عمل تنگ کردن واژن با نخ ماندگاری بسیار مناسبی دارد. به خانم‌هایی که این عمل را انجام می‌دهند توصیه می‌شود جهت افزایش ماندگاری نتیجه عمل از انجام زایمان طبیعی خودداری کنند.

مراقبت‌های بعد از عمل لیفت واژن با نخ

عمل لیفت واژن با نخ یک عمل کم تهاجمی و راحت است؛ بنابراین نیازی به مراقبت خاصی ندارد. اما باید توجه داشته باشید که پس از پایان عمل و بازگشت به منزل باید بهداشت بافت جراحی شده را رعایت کرده و  تا چند روز این بخش را استریل نگه دارید. همچنین جهت جلوگیری از عفونت‌، قرص‌های آنتی بیوتیک تجویز شده توسط پزشک را سر وقت مصرف کنید.

چگونه برای لیفت واژن با نخ آماده شویم؟

برای آنکه عمل موفقیت‌آمیزی داشته باشید و دوران نقاهت بسیار راحت‌تری را سپری کنید، لازم است قبل از انجام عمل لیفت واژن مراقبت‌های زیر را انجام دهید:

• یک هفته قبل از روز عمل از سیگار کشیدن و مصرف مشروبات الکلی خودداری کنید.
  • سه روز قبل از روز عمل، از مصرف آسپرین، مولتی ویتامین‌ها، ویتامین E و D، روغن‌های ماهی و مکمل‌های سیر خودداری کنید. برای قطع سایر داروها از پزشک معالج خود سؤال کنید.
  • از یک هفته قبل از روز عمل، از انجام ورزش‌های سنگین و اتاق سونا خودداری کنید.

هزینة تنگ کردن واژن با نخ چقدر است؟

هزینه تنگ کردن واژن با نخ نیز مانند سایر عمل‌های تهاجمی و کم تهاجمی به عوامل متعددی بستگی دارد. تجربه، مهارت و تخصص پزشک جراح و تجهیزات محل جراحی به طور مستقیم بر قیمت نهایی لیفت واژن تأثیر می‌گذارد. به طور کلی هزینه نهایی تنگ کردن واژن با نخ نسبت به سایر روش‌های لیفت واژن به صرفه‌‌تر بوده و پس از انجام مشاوره‌های اولیه به مراجعین اعلام می‌شود.

• شهر محل جراحی
  • مهارت و تجربه پزشک
  • تجهیزات محل جراحی
  • آزمایشات قبل از عمل
  • داروهای پس از عمل

فرق عمل تنگ کردن واژن با نخ با عمل لابیاپلاستی چیست؟

عمل لابیاپلاستی و تنگ کردن واژن دو عمل جراحی زیبایی ناحیه تناسلی زنان هستند که با اهداف مختلفی انجام می‌شوند.

لابیاپلاستی به تغییر شکل و اندازه لابیاهای بزرگ و کوچک واژن گفته می‌شود. لابیاهای بزرگ از بیرون واژن قابل مشاهده هستند و لابیاهای کوچک در داخل واژن قرار دارند. لابیاپلاستی معمولاً به دلایل زیبایی انجام می‌شود، اما گاهی اوقات برای رفع مشکلاتی مانند درد هنگام مقاربت جنسی یا ناراحتی در هنگام ورزش نیز انجام می‌شود. در حالی که لیفت واژن با نخ به جمع کردن و تنگ تر کردن ناحیه تناسلی گفته می شود.

بهترین دکتر لیفت واژن در تهران

برای آنکه عمل لیفت واژن ماندگار و بی‌دردسر باشد انتخاب پزشک متخصص، کاربلد و باتجربه بسیار اهمیت پیدا می‌کند. چراکه این عمل علاوه بر نتایج زیبایی به طور مستقیم با سلامت شما در ارتباط است. بهترین پزشک متخصص لیفت واژن علاوه بر مهارتی که دارد، قبل از هر چیزی مشاوره دقیق و بی‌طرفی را به شما ارائه می‌دهد. سپس تمام مراحل قبل، حین و بعد از عمل را به شما توضیح می‌دهد. در نتیجه مراجع می‌داند پس از پایان عمل انتظار چه نتیجه‌ای را خواهد داشت.